طنز در بازیهای ویدئویی خشن و تأثیر آن بر رفتار پر خاشگرانه در نوجوانان مخاطب انیمیشن، پروژه عملی: ساخت فیلم لالایی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مهناز یزدانی
- استاد راهنما محمدرضا حسنایی پرویز آزادفلاح
- سال انتشار 1393
چکیده
این پژوهش در سه تحقیق مجزا به تعیین چگونگی و چرایی حضور طنز در بازیهای ویدئویی خشن، برداشت مخاطب ایرانی از آن، و تاثیر آن بر رفتار پرخاشگرانه نوجوانان پرداخته است. درتحقیق بر روی طنز در بازیهای ویدئویی خشن، هفت بازی ویدئویی خشن که پرفروشترین بازیهای ویدئویی خشن سالهای اخیر بوده اند با استفاده از چهارچوبی که محقق برای شناسایی اشکال طنز در متن و بیرون از متن بازیهای ویدئویی خشن لحاظ نموده به روش توصیفی تحلیلی مورد بررسی قرارگرفته اند. در تحقیق دوم از طریق پرسشنامه ای آنلاین ارزیابی هزار گیمر ایرانی درباره وجود طنز در هفت بازی پژوهش سنجیده شده است. تحقیق سوم در قالب آزمونی تجربی بر روی چهل نوجوان 14 تا 17سال و با استفاده از ابزار سنجشگر پرخاشگری که توسط محقق در راستای اهداف تحقیق طراحی و ساخته شده تاثیر وجود طنز در بازیهای ویدئویی خشن را بر رفتار پرخاشگرانه نوجوانان سنجیده و تحلیل شده است. spss و در نرم افزار t داده های آزمایش بر اساس آزمون نتایج تحقیقات حاضر نشان میدهد بیش از نیمی از طنز موجود در متن بازیهای ویدئویی خشن از نوع دوستانه و به شکل طنز غافلگیری است که بیشتر درعناصر شخصیت و محیط بازی وجود دارد. این درحالیستکه از دید مخاطب ایرانی عنصر کلام حاوی بیشترین طنز درمتن بازیهای ویدئویی خشن است. از سوی دیگر، طنز برآمده از متن در حین انجام بازی بیشتر از جنس کلام ، به شکل اشارات جنسی و از نوع طنز پرخاشگرانه است. بیش از نیمی از مخاطبان ایرانی نیز تجربه وقوع طنز بین خود و همبازیشان را در حین انجام بازی دارند. طنزهای بر آمده از متن بازی بعد از اتمام ،طنزهای تصویری و کلامی ای هستند که در بیشتر مواقع منتقد بازی و زبان مشترکی برای ارتباط بازیکنان می سازند، اما نظرسنجی به عمل آمده از مخاطبان ایرانی نشان داد که اکثریت آنها از وجود چنین طنزهایی نا آگاهند . نتایج آزمون تجربی نشان میدهد که وجود طنز در بازیهای ویدئویی خشن با کاهش پرخاشگری وخشونت صرف و افزایش طنز پرخاشگرانه و پرخاشگری طنزآلود، در مجموع از تاثیر بازیهای ویدئویی خشن بر رفتار پرخاشگرانه نوجوانان میکاهد و موجب تلطیف آن میشود.
منابع مشابه
تحلیل خشونت در انیمیشن و تأثیر آن بر مخاطب کودک و نوجوان- پروژه عملی: ساخت فیلم « آوای کلاغها »
چکیده: مقوله خشونت از دیرباز با بشر همراه بوده است و به عقیده فروید غریزه ای ذاتی در درون انسان است. همراه با ورود خشونت در رسانه ها این سوال پدید آمد که کودکان و نوجوانان به عنوان قشر آینده ساز، تا چه حد در مقابل این جریان آسیب پذیر هستند؟ و از سوی دیگر این موضوع همواره ذهن کارشناسان را به خود معطوف داشته است، که آیا دیدن تصاویر خشونت آمیز در شکل گیری شخصیت آن ها نیز تاثیری دارد؟ در این میان ...
15 صفحه اولمخاطب شناسی کودک و نوجوان در سریال های انیمیشن تلویزیونی- پروژه عملی: ساخت فیلم «کودکانه»
امروزه تاثیر انیمیشن ها و کارتون های تلویزیونی بر رفتار و اعمال کودک و نوجوان بر هیچ کس پوشیده نیست. این قشر مخاطب به دلیل شرایط سنی، بیش از بزرگسالان تحت تاثیر این گونه برنامه ها قرار می گیرد. آموزش ها، ایدئولوژی، نوع روابط و ... که در این آثار ارائه می شود، به صورت غیر مستقیم بر ناخودآگاه او اثر گذاشته، شخصیتش را شکل می دهد. با توجه به اهمیت موضوع، شناخت سلیقه و نیاز مخاطب کودک و نوجوان ضروری...
15 صفحه اولطنز در بازی های ویدیویی خشن و ارزیابی مخاطب ایرانی از آن
بازی های ویدیویی نوعی از رسانه اند و تنها تفاوت آن ها با دیگر رسانه ها در تعامل مخاطب با آن هاست؛ به عبارت دیگر، بدون بازیکن، بازی حادث نمی شود. موضوع ترکیب طنز با خشونت برای تلطیف خشونت در رسانه و جذب مخاطب، از مباحث مورد علاقه ی هنرمندان در دوره های اخیر بوده است. با توجه به وجود نمونه های ترکیب طنز و خشونت در انواع رسانه، بازی های ویدیویی خشن نیز می توانند با طنز همراه باشند. با توجه به این ...
متن کاملکاربرد نقوش تزئینی ایرانی در انیمیشن - پروژه عملی: ساخت فیلم «کلاغ پر»
نقوش تزیینی ایرانی به عنوان ذخیره ای گرافیکی از هنر گذشته ی ما، در طول تاریخ به دلیل سنت تداوم از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و در این مسیر تکامل و تطور یافته اند. اما امروزه به دلیل تحول در ملزومات زندگی بشر در دوران مدرن، به تدریج بستر و جایگاه پیشین خود را از دست می-دهند. از سوی دیگر هنر های نوظهور و وابسته به رسانه های تصویری روز به روز بیشتر ابعاد زندگی انسان امروز را فرا می گیرد. استفاد...
15 صفحه اولطنز در بازی های ویدیویی خشن و ارزیابی مخاطب ایرانی از آن
بازی های ویدیویی نوعی از رسانه اند و تنها تفاوت آن ها با دیگر رسانه ها در تعامل مخاطب با آن هاست؛ به عبارت دیگر، بدون بازیکن، بازی حادث نمی شود. موضوع ترکیب طنز با خشونت برای تلطیف خشونت در رسانه و جذب مخاطب، از مباحث مورد علاقه ی هنرمندان در دوره های اخیر بوده است. با توجه به وجود نمونه های ترکیب طنز و خشونت در انواع رسانه، بازی های ویدیویی خشن نیز می توانند با طنز همراه باشند. با توجه به این ...
متن کاملمطالعه انیمیشن روسیه. پروژه عملی : ساخت فیلم رویای قالی
فرضیات:1- سبکهای مختلفی در انیمیشن روسیه وجود دارد. 2 - موضوعات انیمیشن روسیه از نظر محتوایی نزدیکی بیشتری با موضوعات ایرانی دارد. 3 - آموزش انیمیشن در روسیه بصورت تخصصی و بیشتر توسط استودیوهای سازنده فیلم صورت می گیرد. 4 - از ویژگیهای انیمیشن روسی ، ایجاز در تصویر، موسیقی ، رنگ و موضوعات ملی برای کودکان می باشد. اهداف: 1 - شناساندن انیمیشن روسیه به دانشجویان علاقمند در این زمینه. 2 - بهره گیری...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023